Bedrageri
Bedrageri er en bevidst handling, hvor en person eller virksomhed forsøger at opnå økonomisk gevinst ved at vildlede andre. Det forekommer både i privatøkonomi og i større erhvervssammenhænge og er strafbart i henhold til straffeloven (§279 i Danmark).
Typiske former:
- Identitetstyveri og betalingskortmisbrug
- Falske investeringsmuligheder (f.eks. Ponzi-svindel)
- Svindel i erhvervslivet via falske fakturaer
Tegn på bedrageri:
- Uventede opkald eller mails med hastende forespørgsler
- Tilbud der virker “for gode til at være sande”
- Ændringer i bankinformationer uden varsel
Konsekvenser:
- Økonomisk tab
- Tab af tillid og troværdighed
- Juridiske processer og erstatningskrav
Forebyggelse kræver opmærksomhed, teknisk beskyttelse (f.eks. antivirus, to-faktor login) og kontrol med, hvem man deler oplysninger med. For virksomheder er interne kontrolsystemer afgørende.
